آیا جرقه جنبش‌های مردمی به برج‌های امیرنشین عربی می‌رسد
نظام نوین اسلامی
جهان زیر سایه ی اسلام

به نقل از پایگاه «راشا تودی»، تحلیل‌گران و منتقدان سیاسی معتقدند که بعید نیست پادشاهان و امیران کشور‌های حاشیه خلیج فارس سرنوشتی مشابه «معمر قذافی» و «حسنی مبارک» دیکتاتورهای سابق لیبی و مصر داشته باشند زیرا ثبات این کشور‌ها بر پایه‌های سست و پوشالی ریخته شده است.

به اعتقاد منتقدان تا زمانی که کشورهای امیر نشین حاشیه خلیج فارس می‌توانند خدمات نسبتا مجانی خود در زمینه  آموزش و خدمات درمانی و مسکن را به مردمشان عرضه کنند، به ادامه حکومت نیز امیدوار خواهند بود.

بر اساس مقاله «جیم گرین» کارشناس خاورمیانه و استاد دانشکده تجارت وابسته به دانشگاه «کمبریج»، حکومت کویت رتبه اول پرداخت یارانه برق در میان کشورهای جهان را دارد، مسأله ای که باعث شده مردم در مصرف برق اصراف کنند.

این کشور همچنین هزینه بسیاری از خدمات دیگر را نیز به عهده گرفته و به این ترتیب یکی از بالاترین سطوح رفاه معیشتی در جهان را برای شهروندان خود فراهم کرده که باعث شده شاخص رشد شهرنشینی در کویت و عربستان، در رده نخست جهانی قرار بگیرد.

بر اساس گزارش‌های کارشناسان حکومت‌های کشور‌های حاشیه خلیج فارس ۸۰دلار از هر بشکه نفت صادراتی خود را صرف بالا نگه داشتن سطح معیشتی مردم خود می‌کنند، همین مسأله سبب شده که مردم این کشورها در دام مصرف گرایی افراطی بیافتند و عملا تمام سود ناشی از صادراتشان را خرج کند.

اگر رژیم های حاکم بر این کشورها هنوز توانایی کنترل بر کشور را دارند تنها به دلیل افزایش بهای نفت است و بدون شک کم شدن قیمت نفت باعث می‌شود که این حکومت‌ها تعرفه خدمات و مالیات‌ها را افزایش دهند که این اقدامات بدون شک موجی از خشم مردم را برمی‌انگیزد و بعید نیست که اوضاع وخیم‌تر شود و جرقه‌های جنبش های مردمی به برج‌های دبی و کویت هم برسد و تغییرات بنیادی در منطقه به همراه داشته باشد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، حکومت‌های کشورهای خلیج فارس کاملا نسبت به این خطر‌ها آگاهی دارند و تلاش می‌کنند این آینده ناامید کننده را با نگه داشتن قیمت نفت در وضعیت فعلی‌اش به تأخیر بیاندازند و این مسأله در تعارض با منافع روسیه است.

  • منبع:فارس

میزبان مارکت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 7 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط سید محمد علمداری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 144
بازدید کل : 4645
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1